Friday, December 08, 2017

Sahkah Perhimpunan Agung UMNO 2017 Bila Ahli PPBM Jadi Perwakilan?

Sepanjang minggu ini, malah sudah berminggu, saham-saham di KLSE teruk merudum. Memandangkan tiada berita buruk rasanya di peringkat antarabangsa yang mungkin menjejaskannya sekaligus harga minyak pun masih utuh, cuma satu sahaja peristiwa yang mungkin sekali merudumkan suasana; Perhimpunan Agung UMNO (PAU) 2017 la! Manalah taknya KLSE merudum kalau para pemimpin parti pemerintah Negara membuktikan melalui mesyuarat agung tahunannya betapa jauh pemahaman mereka dari realiti ekonomi Negara!

Namun, ini mungkin bukan berita yang paling sensasi bakal terbit dari PAU kali ini. Sebagai Ketua Pendaftar Keahlian PPBM, jurublog ini baru menerima laporan yang ada ahli PPBM yang hadir sebagai Perwakilan di PAU2017... Perwakilan! Saya telah diminta merujuk sama ada orang berkenaan masih ahli kita yang sah, dan menurut maklumat kita, beliau masih lagi ahli sah! Jadi bagaimana boleh beliau menjadi ahli sah kedua-dua parti? Sememangnya tak boleh!

Saya kemudian merujuk kepada Ketua Bahagian ahli PPBM berkenaan untuk mendapatkan pengesahan sama ada ahli tersebut masih setia dengan kita, khabarnya beliau masih setia! Siap memaklumkan lagi kepada Ketua Bahagian PPBMnya apabila dipilih menjadi antara wakil 'G7' Bahagiannya ke PAU2017 dan menghantar mesej sebelum masuk ke dewan persidangan! Saya juga difahamkan ahli tersebut tidak dilarang kerana 'rezeki' dipilih ke PAU2017 ni!

Rezeki? Ya ka? Wallahualam... syukur sahajalah ahli PPBM yang setia masih dapat rezeki dari UMNO walaupun dah keluar dari parti lama untuk menyertai kita... tetapi...

Eh, betul lah, kalau ikut Perlembagaan UMNO, bukankah ahli PPBM tersebut sudah gugur keahlian UMNOnya bila menyertai parti kita? Kalau dah gugur keahlian UMNOnya, macam mana dengan kesahihannya sebagai Perwakilan di PAU2017? Bagaimana pula kesahihan mesyuarat agung Bahagiannya, sekaligus status Cawangannya, sebab untuk dipilih menjadi wakil ke PAU2017, semestinya ahli tersebut juga wajib menjadi perwakilan Cawangannya ke Masyuarat Bahagiannya?

Bagaimana kalau ada ahli2 PPBM lain sebagai Perwakilan TIDAK SAH di PAU2017 ni? Rasanya ada la...

Sahkah PAU2017 kalau ada perwakilan yang tak sah macam ini? ROS? Oh ROS... ni ni ha, UMNO Nampak macam dah nak haram SEKALI LAGI ni...

3 comments:

Oscar Fernandez said...

Thanks for writing such a wonderful article. God bless

Clipping Path Service said...

I am very grateful you did share your knowledge here. It is an excellent post

David Millar said...


I'm really impressed with your article, such as great and useful knowledge.
Ghost Mannequin services
Photo Retouching Services
background removal service

Tangential Malay Search Results