Tuesday, June 01, 2010

Rombakan Cabinet Yang Melegakan Lagi Mengecewakan

Akhirnya jelas kepada semua, rupa-rupanya, rombakan cabinet DS Najib hanyalah tertumpu kepada parti-parti komponen MCA dan MIC sahaja. Perkara ini mungkin melegakan begitu ramai pemimpin UMNO, terutama penyandang jawatan, terutama sekali mereka yang kelihatan tidak efektif ataupun dicemuh oleh rakyat. Namun atas sebab yang sama, Rakyat juga pasti ramai kecewa yang begitu ramai pemimpin yang ditolak mereka masih dikekalkan oleh DS Najib.

Buat masa ini, jurublog ingin menumpukan perhatian kepada muka-muka baru dalam kabinet secara amnya. Saya sebenarnya gembira mendengar YB Datuk Wira Chor Chee Heung dilantik Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, kerana beliau dari Kedah. Dengan kedudukan beliau sebagai Naib Presiden MCA yang kini berkementerian, mungkinkah ini akan membantu usaha MCA Kedah untuk menarik kembali undi bangsa Cina ke BN di negeri tersebut?

Malangnya, gembira saya tidak setanding kecewa apabila melihat DS Ong Tee Keat digugurkan langsung dari kabinet. Tahulah beliau kalah, tetapi DS Chua Soi Lek telah mengesyorkan beliau dikekalkan, apatah lagi kerana popularnya DS Ong TK baik di kawasan Parlimennya mahupun di kalangan Rakyat yang mahukan isu skandal PKFZ diselesaikan. DS Ong TK terserlah sebagai tokoh pembenteras rasuah yang meggasak isu PKFZ! Ada apa-apakah disebalik penggugurannya?

Kecewa lagi apabila mendengar akan perlantikan calon DS Samy Vellu, Datuk G Palanivel sebagai Timbalan Menteri. Kecewa kenapa? Di tempatnya sendiri, Hulu Selangor, beliau tak cukup popular untuk dicalonkan bertanding PRK baru-baru ini, apakah perlantikannya akan menguntungkan BN? Mungkinkah ia hanya sekadar membantu DS Samy mempertahankan legasinya kelak?

Akhir kata, saya tak kenal anak DS Chua Soi Lek. Beliau mungkin berbakat benar orangnnya dan layak menduduki jawatan Timbalan Menteri. Malangnya, memandangkan ayahnya merupakan Presiden MCA, ini akan mewujudkan imej nepotisma dilemparkan ke atas DS Chua dan MCA sekali lagi. Ramai faham dan simpati apabila YB Chua dicalonkan mengantikan ayahnya ke Parlimen Labis pada PRU12, tetapi perlantikannya ke Timbalan Menteri mungkin keterlaluan...

Yang kita harapkan adalah rombakan kabinet untuk menyuntik semangat dan tenaga baru kepada kabinet DS Najib menjelang PRU13. Paling kurangpun, pengguguran 1-2 Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang ternyata tidak membantu, malah menjejaskan harapan BN menjelang PRU13. Nampak gaya, harapan tak tercapai kali ini. Wallahualam ...

2 comments:

drafunt said...

Maka makin lengkaplah konsep parti anak beranak di dalam BN.

jebat said...

Dato'

Saya cadangkan tambah seorang lagi: BIG MAMA sebagai menteri TANPA FOTFOLIO. Barulah lengkap.

Tangential Malay Search Results