Thursday, May 28, 2020

SUK BERSATU PATUT BERUNDUR DIRI KERANA MELAMPAUI KUASA DAN HILANG KEPERCAYAAN AHLI

Merujuk perkara di atas, warga Bersatu hari ini tercengang melihat 5 pucuk surat melucutkan keahlian 5 Ahli Parlimen Bersatu yang ditandatangani Setiausaha Kerja (SUK) Bersatu, Kapten (B) Muhammad Suhaimi Bin Yahya, tular di media sosial. Sebagai Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi malah salah seorang Pengasas parti, saya ingin menegaskan bahawa surat tersebut tidak mungkin sah walaupun jika benar ia ditandatangani oleh SUK Bersatu. 

Ini kerana apabila Perlembagaan Bersatu digubal dahulu, kita para Pengasas Bersatu telah memastikan ia melindungi hak ahli, waima ahli biasa yang tak berjawatan sekalipun kerana ingin mengelakkan senario yang ditimpa parti UMNO di mana ahli boleh dipecat mengikut kehendak serta kepentingan pemimpin tertinggi seperti berlaku kepada TS Muhyiddin Yassin dan DSU Mukhriz Mahathir.

Malah, sekiranya Lembaga Disiplin Bersatu memutuskan seorang ahli Bersatu harus dipecat setelah siasatan serta perbicaraan, ia haruslah kemudian melalui proses rayuan dan keputusan muktamad masih terletak kepada Mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi. Sefaham saya, Ahli-Ahli Parlimen yang dimaksudkan, yang antara lain terdiri dari Pengerusi, Timbalan Presiden dan Ketua Armada parti, belum dihantarkan surat tunjuk sebab atas apa-apa salah-laku sekalipun! MPT Bersatu pun belum bersidang sejak 24 Februari 2020, sesuai dengan larangan PKP dan PKPB.

Malangnya, jika benar surat tersebut ditandatangani oleh Kapten Suhaimi, beliau sudah bukan sahaja melampaui batas kuasanya sebagai pegawai parti, tetapi juga melanggar prinsip BerAmanah dan BerMaruah sekaligus mengancam Bersatu nya parti kita. Oleh itu, saya menyarankan Kapten Suhaimi berundur dari jawatan SUK Bersatu dengan segera memandangkan desakkan terus-menerus diterima agar beliau diberhentikan.

Mungkin ada hikmahnya Kapten Suhaimi berundur diri akhirnya dari jawatannya sebagai SUK Bersatu kerana sudah lama beliau dikhuatiri dibebani tugas-tugas lain seperti Pengerusi Badan Pimpinan Negeri Wilayah Persekutuan selain tanggungjawab asalnya sebagai Ketua Bahagian Bersatu Batu. Ini juga akan memberi peluang beliau menumpukan perhatian juga kepada tugas barunya sebagai Pengerusi GLC Asia Aero-Technic. 

Ikhlas,
AKHRAMSYAH MUAMMAR UBAIDAH BIN TS SANUSI
Ahli Bersatu #007
Pengasas dan Ahli MPT Bersatu

1 comment:

Anonymous said...

Orang dah menyampah la....belah la.

Macam penyemak.

Mahathir and his family and cronies are like the plague!

Stop enriching yourselves with this country's wealth!

Tangential Malay Search Results