Saturday, December 26, 2009

Bergunakah Serangan Politik Terhadap Tun Dr M?

Nampak gaya, walaupun sudah sebegitu lama Tun Dr M bersara, masih ramai yang tergerak hati untuk terus menyerangnya. Terkini suatu percubaan dari Barry Wain, seorang penulis yang memang kritis terhadap Tun Dr M sekian lama. Mungkin kerana geramnya terhadap Tun, terlanjur pula kali ini beliau menuduh, tanpa landasan fakta yang utuh, kononnya Tun Dr M secara peribadi merugikan negara sebanyak RM100 Ribu Juta sepanjang 22 tahun sebagai PM.

Tuduhan tanpa sandaran fakta selain ungkapan pendapat tersebut, tercetak di dalam buku,"Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times". Ada ura-ura mengatakan buku ini mungkin diharamkan, namun ini disyaki helah pembangkang sahaja untuk mempopularkan buku tersebut. Buku tersebut tidak mengancam keamanan mahupun kesejahteraan negara. Malah, intipatinya juga tidak mengancam keutuhan kerajaan sekarang.

Mungkin kerana itulah, apabila pemimpin DAP, Lim Kit Siang (LKS), cuba mempopularkan buku tersebut dengan menyarankan ditubuhkan sebuah Suruhanjaya DiRaja untuk menyiasat tuduhan Barry Wain tersebut, Tun Dr M dengan rela mengesyorkan kerajaan untuk membenarkan buku tersebut dijual. Malah Tun seolah-olah lebih seronok sekiranya laris jualan buku tersebut untuk memperkuatkan kes saman terhadap Barry Wain dan yang bersekutu dengannya.

Sebagai pemerhati, kita juga agak seronok melihat Tun Dr M dengan begitu santai menghadapi tohmahan serta serangan peribadi terhadap beliau, baik yang langsung (penulisan Barry Wain) mahupun tidak langsung (saranan LKS yang tuduhan barry disiasat). Jawapan Tun bukan sekadar menepis prasangka buruk terhadapnya, malah sekaligus menyerang kewibawaan pemimpin DAP tersebut serta kesahihan tuduhan melulu Barry Wain.

Di negara Barat, kes seperti ini mungkin tidak timbul kerana takutnya seseorang penulis akan akibat sekiranya tuduhan melulu tanpa sandaran fakta akan membawa muflis apabila disaman oleh yang terfitnah. Tetapi di Malaysia, oleh kerana khabar angin sedia diterima sebagai fakta sementara surat layang dan blog menjadi penyalur maklumat yang dipercayai, para penulis mungkin tidak berhati-hati... sehinggakan 'Barry Wain' pun boleh berjangkit sama!

Namun, kepada saya sebagai penulis, isu siapa yang dituduh, bersalah-tidaknya penulis dan gelabahnya LKS tidaklah berapa penting. Pada saya, adalah lebih penting kita bertanya sama ada bergunakah kerja menyerang Tun Dr M ini? Saya malah berasa hairan apabila LKS melatah sama! Malah, LKS siap menyarankan supaya puluhan, mungkin ratusan ribu ringgit rakyat dibelanjakan semata-mata untuk 'menyiasat' tuduhan tidak bermakna terhadap Tun!

Apakah manfaat kepada rakyat yang diharapkan dari LKS dalam menyarankan Tun Dr M terus diserang kewibawaannya? Selain kepentingan politik peribadi LKS, penulis merasakan tiada manfaat lain yang boleh dicapai. Ketelusan? Ketelusan haruslah ada makna. Maka, kalau kita berjaya 'menteluskan' suasana dengan penyiasatan tuduhan Barry Wain, apakah ia memberi manfaat selain 'pengajaran'? Bukankah pengajaran sudah terkandung dalam buku yang sama?

Adakah Suruhanjaya DiRaja yang disarankan LKS berupaya membawa hukuman ke atas tuduhan Barry Wain? Rasanya tidak. Ini bukan sahaja kerana bukti tuduhan Barry Wain tidak ada. Beliau malah hanya sekadar meminjam ungkapan pendapat kritis terhadap usaha-usaha pembangunan Tun Dr M yang kerap di kitar-semula oleh media kongkongan Yahudi. Tambah pula, kalaupun ada kesalahan urus-tadbir Tun, pengundilah yang seharusnya menghukumnya, bukan mahkamah!

Kini terlihat pengkomplot dalam tuduhan melulu tanpa asas terhadap Tun Dr M tercari-cari jalan keluar dari salah-laku mereka. Dipergunakan pula teman-teman pro-Singapura di Malaysian Insider untuk menyarankan Tun Dr M menyaman Barry Wain tanpa berlengah lagi. Ini semua kerja karut yang juga tak membawa manfaat! Ingat, saya tidak memohon aksi yang lebih beradab terhadap Tun, kerana mungkin ada yang tak faham, tetapi kupohon usaha lebih berguna!

Tun Dr M seorang negarawan ulung yang sudah bersara. Hebatnya beliau sehingga nasihatnya dipinta dari seluruh pelusuk dunia. Malah musuhnya Amerika Syarikat juga pernah memohon sedikit maklum-balas bagaimana menangani pengganas sejurus selepas pengeboman pada September 11. Gerak-kerja Tun memantau dan melindungi ekonomi negara dari merudum terus sewaktu krisis ekonomi pada akhir '90-an kini menjadi asas menangani krisis yang terbaru.

Adalah lebih berguna bagi kita rakyat Malaysia, tak kiralah dari fahaman politik mana sekalipun, melapangkan dada dan memanfaatkan masa yang masih ada bersama Tun dengan menimba ilmu, pengalaman, baikpun apa-apa pengaruh tersisa padanya di arena dunia untuk memperbaiki masa depan negara-bangsa. Kerja mencomotkan nama Tun tidak memanfaatkan, malah memincangkan kita kerana status beliau sebagai ikon yang memasyhurkan nama negara.

Malaysia tidak ada Pele atau Maradona. Jauh dari itu Tiger Woods atau Roger Federrernya. Datuk Lee Chong Wei dan Datuk Nicole David belum dapat menggoncang dunia. Kita belum lagi melahirkan saintis hebat seperti Einstein atau Nicola Tesla dan alhamdulillah Nordin Mat Top hanya dicaci-cacai di Indonesia, belum ada Usamah yang bersembunyi di celah Gua Niah. Kita tak perlu Tom Cruise atau Bono sebagai hero kita. Yang kita ada Mahathir sahaja...

Makanya bukan sekadar tiada gunanya menyerang Tun Dr M selain untuk kepentingan politik, tetapi perbuatan berterusan sebegini merugikan negara. Manfaat yang boleh diberi dari mendekatinya pasti bergunung lebih dari melemaskan imejnya di mata dunia dengan debu-debu tuduhan berbaur fitnah dan tohmah tunasan iri hati terhadap beliau. Kalau geram nak memburukkan nama seorang tokoh, bidas sahaja Lee Kuan Yew yang tiada nilai bagi kita...

4 comments:

CHAIRMAN KAGA said...

KHAK PTUIH!

Once A Fighter, said...

Chairman KagaGila meludah kahaknya ke langit, lalu kahaknya jatuh ke muka sendiri...

Gekko said...

Tak guna dah sebab Tun ni day gila kuasa baik! Nak jadi PM balik ke? Bila la nak mampos agaknya?

Remy G said...

si Gekko ni dah nak mampos agaknya... kurang ajar ko ye... ko tu kalau banding ngan Tun, macam taik idong dia je

Tangential Malay Search Results