Monday, December 07, 2009

Mari Berceramah Kepada BTN...

Tempohari, saya dijemput untuk memberi ceramah kepada pemimpin-pemimpin Biro Tata-Negara yang menjadi bahan kecaman Pakatan baru-baru ini. Topik yang di minta saya bincangkan adalah bersabit 'Cabaran Pendidikan' pada masa kini. Saya menganggap topik ini cukup bebas untuk menyentuh pelbagai perkara, termasuklah perlunya:
  1. Cabaran yang timbul hasil dakyah anti-1Malaysia yang menidakkan sejarah, malah memperindahkan dusta semata-mata untuk menarik minat masyarakat muda.
  2. Perlunya BTN mengemaskinikan CARA perisiannya DISAMPAIKAN kepada generasi muda bagi menyahut cabaran tersebut.
  3. Menjelaskan bagaimana generasi berteknologi maklumat harus dihormati 'kelainannya' serta untung-rugi di sebalik layanan tersebut.

Sebagai seorang yang pernah dikursus mahupun memberi ceramah dalam aktiviti BTN, peluang diberi tidak saya sia-siakan dengan mempersoalkan perisian BTN. Ini terutama sekali memandangkan BTN kini dipimpin oleh seorang veteran pembina program jatidiri, Datuk Saghul Hamid dan tokoh-tokoh Belia lama seperti 'Pak Long' Wahab yang sudi hadir pada ceramah saya.

Soalan tentang 1Malaysia timbul juga pada sesi dialog saya, dan hubungan antara konsep 1Malaysia dan pengajaran Tata-Negara dahulu jelas pada saya. Pada saya, 1Malaysia merupakan usaha DS Najib untuk memperingatkan rakyat Malaysia tentang sejarah perpaduan kita sebagai sebuah negara-bangsa yang tidak mengamalkan asimilasi, tetapi menghormati kelainan dalam persekutuan pelbagai dalam 1 gagasan. Paksi sejarah ini sesuai dengan peranan BTN.

Kerana itulah saya merasa agak kecewa mendengar cerca keluar semula dari mulut DS Nazri Aziz menuduh kononnya Tun Dr Mahathir seorang bersifat perkauman atau 'racist' kerana amnya bersependapat dengan saya, bahawa BTN tidak perlu dirombak kurikulumnya, cuma sekadar diperbaiki sahaja mungkin. Kita tahu DS Nazri mungkin kepingin menelan malu dari latahnya tempohari tentamg perlunya kurikulum BTN dirombak, tetapi kenapa harus dihina Tun Dr M?

Apakah DS Nazri sudah lupa yang Tun Dr M-lah yang membuka jalan politik luas untuk beliau, semata-mata kerana mengingati kawannya, arwah Tan Sri Abdul Aziz dahulu? Atau mungkin DS Nazri masih membawa dendam lama kerana pemimpin kesayangannya Pak Lah sudah tiada lagi di tampuk kuasa? Atau mungkin juga DS Nazri malu kerana menyedari beliau salah dan sudah terjebak dalam perangkap pembangkang yang lebih licik dielak oleh Datuk Ahmad Maslan?

Bukti kesalahan DS Nazri Aziz menjadi jelas apabila beliau kini disokong sekaligus diperkudakan pendakyah-pendakyah yang mengapi-apikan perbalahan antara kaum di Malaysia. Seperti biasa, contoh 1-2 diketengahkan yang memutar-belitkan bisa dirasa pendakyah menindakkan sejarah apabila hadir dan dipersembahkan kebenaran beralaskan sejarah dalam kursus BTN.

Kalau hendak dikatakan BTN itu maksum dan tak pernah salah langkah pun tidak. Pada zaman BTN dikuasai oleh DS Anwar Ibrahim pada suatu masa dahulu, ia digunakan untuk menyebarkan dakyah yang beliaulah pemimpin bagaikan nabi yang akan menyelamatkan negara dari salah langkah Tun Dr M! Pak Lah juga banyak menyalah-gunakan BTN pada zaman beliau Perdana Menteri. Tetapi BTN sekarang kelihatan sudah kembali kepada tujuannya yang asal.

Mungkinkah ini merunsingkan pihak Pakatan, yang BTN kini sudah kembali ke niat asalnya dan kian berjaya membetulkan dakyah palsu pembawa perpecahan. kalau tidak, kenapakah kerajaan Pakatan Selangor dan Penang takut bebenar untuk membolehkan kakitangan dan para pelajar hadir kursus-kursus BTN? Saya rasa atas dasar ini, ada baiknya para pemimpin Pakatan sendiri dijemput menyertai program BTN!

Mungkin DS Nazri Aziz pun patut hadir ke kursus BTN itu sama...?

5 comments:

GOMO said...

suruh je nazri tu pi kursus. bingai dia ni. dah berapa kali menghina Tun. kurang ajar sangat.

apa dia ni nak? jaga diri tu dulu baru cakap lain hal.

kluangman said...

Dalam sebakul buah, ada yang busuk..itulah Nazri.

Dalam anak anak Tan Sri Aziz ada yang kurang ajar ..itulah Nazri.

Zaman Khir Toyo...Nazri ni dah patut dapat penyapu.

Ketika ura ura kabinet akan dikemaskini tentulah mana mana Menteri yang tak cukup markah KPI, akan menyalak untuk bagitau tuannya bahawa dia masih 'ujud' dan 'bekerja'.

Wenger J Khairy said...

Well, did you mention anything about sodomy? I was appalled when you had to inject the homosexual jibe when discussing a real issue of Malaysians moving overseas. Just because your older, perhaps the participants just stood with mouth agape. DS Nazri rocks! A true hero! Dr Mahathir is not racist, hes just a devious person who is trying to find a political niche. Truth is Dr. Mahathir hates Malays and wants to remain backward and totally indebted to him. Btw, just to show the hypocrisy of TDM Supporters - you are on record saying you support SSS. Where did you go for your College education
Nuff said!

armouris said...

Rahsia awet muda Tun Dr. Mahathir? - Rahsia Muda Dr. Mahathir

carlos said...

Care to comment about this guy, hisham rais?
Saw both of you on astro. He is a joke


http://zorro-zorro-unmasked.blogspot.com/2009/12/home-for-christmas-that-was-what-hisham.html

Tangential Malay Search Results