Thursday, December 17, 2009

Kepimpinan Melayu Menjelang Maal Hijrah

Tahun ini saya menyambut Maal Hijrah di Langkawi. Bukannya dengan perarakan anjuran UMNO, Belia atau mana-mana kumpulan masjid. Tetapi sambil membawa keluarga bercuti, menziarah tempat-tempat istimewa bagi saya sewaktu muda, seperti Lubuk Semilang yang masih dingin air terjunnya dan Hj Ramli, tak ubah lewat dihidang juadah lazatnya!

Dalam tempoh 10 hari sejak saya terakhir memblog, nampak gaya isu hangat yang berapung di jaring maya amnya masih sama, soal Kepimpinan Melayu. Pembaca mungkin bingung membaca hal ini, tetapi kepada saya jelas bahawa Kepimpinan Melayu merupakan isu lazim terapung malah tenggelamnya terlalu sekejap sebelum timbul semula sepanjang beberapa tahun sudah lamanya.

Kepimpinan Melayu lain dari Ketuanan Melayu. Ketuanan Melayu adalah retorik. Ia retorik yang ditimbulkan oleh golongan penulis dan pendidik nasionalis Melayu untuk menaikkan semangat bangsa Melayu. Ia tidak pernah diutarakan untuk diterima oleh segenap lapisan masyarakat Malaysia, hanya khusus untuk orang Melayu menghayati sejarah sebagai tuan tanah bumi Tanah Melayu.

Terkadang pada suatu masa dahulu, Ketuanan Melayu tersisip sebagai retorik pembawa makna di dalam kursus-kursus Biro TataNegara (BTN). Mungkin dari sinilah sekalian dengan pembacaan penulisan retorik Melayu oleh bangsa-bangsa lain di Malaysia, Ketuanan Melayu mula dikelirukan dengan asas kepimpinan Malaysia sejak Merdekanya Malaya, yakni Kepimpinan Melayu.

Kepimpinan Melayu adalah ide bahawasanya sebagai kaum asal dan amnya teramai jumlahnya di Tanah Melayu, bangsa Melayu tidak boleh lari dari tanggungjawab memimpin di Malaysia. Asalnya Melayu memberikannya hak sejarah untuk memimpin manakala keramaian bangsa memberikan hak demokrasi yang mengutamakan suara teramai diikuti kehendaknya dahulu.

Kepimpinan Melayu mungkin terlihat jelas haknya untuk terus diterima di Malaysia, tetapi anggapan ini salah jika pemimpin Melayu hanya berpaut kepada hak sejarah mahupun ramainya Melayu semata-mata. Sebabnya adalah kerana Malaysia negara yang mempunyai golongan minoriti yang besar mahupun berpengaruh, terutama sekali dari segi ekonomi.

Islam sendiri mengajar yang hak sejarah mahupun majoriti sesuatu kaum tidak dengan sendiri menjadi asas kepimpinan sesuatu negara. Di Madinah, Rasulullah s.a.w. memerintah walaupun kaum Yahudi di situ dapat memberikan jalinan sejarah lebih lama bertapak di situ dan ramainya mereka sehingga boleh berpecah kepada 3 puak! Namun Rasulullah s.a.w. dan golongan Arab-Islam memerintah...

Pengajaran Rasulullah s.a.w. dan masanya memerintah di Madinah menunjukkan bahawa golongan minoriti boleh memerintah asalkan:
  1. Minoriti bersatu-padu sementara Majoriti berpecah-belah.
  2. Minoriti menunjukkan kebolehan memerintah lebih handal dari Majoriti.

Alhamdulillah, mungkin berdasarkan pengajaran inilah, UMNO pernah berjaya memimpin Perikatan kemudian Barisan Nasional sekaligus Malaysia sejak merdekanya; kerana pemimpin Melayu tidak leka atas dasar hak sejarah mahupun ramainya kita semata-mata. Jelas juga yang bergoncangnya Kepimpinan Melayu sekarang adalah kerana bangsa berpecah-belah politiknya dan kelemahan bersemarak apabila pentadbiran Pak Lah gagal mentadbir di mata rakyat.

DS Najib kini terlihat sedang berhati-hati mengukir jalan mengembalikan keyakinan rakyat kepada Kepimpinan Melayu. Usahanya mungkin sudah mula berjaya dan bukti tidak langsungnya adalah serangan terkini Pakatan terhadap institusi-institusi yang mengutuhkan Kepimpinan Melayu seperti BTN. Tetapi pada hemah saya, yang paling membahayakan usaha DS Najib dan pemimpin lain untuk menyuburkan kembali Kepimpinan Melayu bukanlah komplot Pakatan ...

Lebih membahayakan lagi adalah apabila ahli kabinet DS Najib memperagakan kenakalan ataupun mungkin kegopohan berpolitik seperti dipertunjukkan Datuk Nazri Aziz tempohari. Terkini pula, terlihat kerakusan yang ditunjukkan oleh penyokong-penyokong seorang Ketua Pemuda UMNO yang hebat cita-citanya! Mengalpakan lagi apabila seorang pegawai politik DS Najib sendiri dipertikaikan kewibawaannya.

DS Najib dan barisan pemimpin terdekat dengannya, termasuklah TS Muhyiddin, haruslah peka mendengar baik suara rakyat baik dari blog mahupun laporan jalanan berganding dengan nasihat orang-orang lama seperti Tun Dr M yang sejarahnya masih menggilap obor Kepimpinan Melayu. Adalah lebih baik Kepimpinan Melayu diutuhkan dengan kisah-kisah hero tak didendang kita ataupun bahan sejarah mentadbir yang hebatnya diakui dunia...

... dari diberi muka berterusan kepada primadona penghancur warisan Kepimpinan Melayu 1Malaysia...

Selamat Menyambut Maal Hijrah!

2 comments:

Quantum Metal Consultant said...

Nyata benar, dalam hal ini DAP sedang mendahului semangat hijrah..
"Saya berharap semua ahli DAP berhati-hati dalam menjalankan gerakan kita. Kita semakin hampir dan DS Anwar Ibrahim tidak boleh berbuat apa-apa. Ingat, gerakan kita adalah untuk anak bangsa kita yang selalu dikeji oleh Melayu. Ayuh, bangsa Cina, kuasai dan rebut apa yang Melayu tidak mampu. Jangan kita terhutang budi dengan Melayu...."

http://tersenarai.blogspot.com/2009/12/racism.html

Rhino Rin said...

Ada kalanya DSN terasa diluah mati emak ditelan mati bapa. Kita doakan kesejahteraan beliau dari jauh.

Tangential Malay Search Results