Monday, April 20, 2009

Nasihat Untuk PKR: Anwar Ibrahim Tak Maksum, Bila Dah Salah, Minta Maaf Sahajalah...

Seperti yang lazimnya berlaku, Pakatan Rakyat ada sedikit pertelingkahan antara rakan kongsinya sebelum sebuah Pilihanraya Kecil (PRK). Baru-baru ini, Ketua Menteri Pulau Pinang dari DAP, Lim Guan Eng, mengakui beliau 'kurang gembira' tentang tatacara sekitar perletakan jawatan ADUN Penanti serta kepincangan komunikasi antara PKR dengan rakan-rakan Pakatannya.

Saya rasa sungutan Lim Guan Eng ada asasnya. Maka kalau benar PKR dan 'penasihat'nya, DS Anwar Ibrahim sudah berlaku salah, haruslah mereka meminta maaf untuk memperbaiki semula hubungan tersebut. Malangnya, seperti biasa, kepimpinan PKR cukup tak suka apa-apa komen negatif diberikan terhadap pemimipin 'ulung'nya. Malah DS Anwar dijadikan seolah-olah seorang yang maksum!

Tak berapa terkejutlah saya bila saya melihat respon pemimpin PKR terhadap sungutan Lim Guan Eng adalah... membidas pemimpin DAP tersebut kerana menggunakan media untuk mengkritik DS Anwar dan PKR! Yang menggelikan hati saya adalah... Pengerusi Perhubungan PKR Pulau Pinang, Datuk Zahrain Mohamed Hashim, pun membidas Lim Guan Eng melalui media!

Tak hairanlah bila kita mendengar desas-desus kerapuhan hubungan DAP-PKR. Kita harus sedar yang bersatunya Pakatan Rakyat bukan atas dasar persefahaman dalam perjuangan, tetapi lebih berpaut kepada bencinya mereka terhadap Barisan Nasional (BN). Maka semestinya Pakatan sebegini pada asasnya rapuh. Namun, saya rasa ini tidak mengancam persefahaman mereka apabila berhadapan dengan BN di Penanti nanti. Wayang kulitlah kalau berlarutan drama ini.

Namun, untuk melanjutkan umur Pakatan Rakyat, PKR, para pemimpinnya termasuklah 'penasihat'nya sendiri haruslah sedar yang DS Anwar bukanlah maksum. Malah beliau terbukti dan pernah dipenjarakan pun akibat salah-guna kuasa! Ini penting, terutama sekali jikalau DS Anwar jadi bertanding di DUN Penanti dan bakal berkhidmat sabagai Timbalan Ketua Menteri I Pulau Pinang di bawah pimpinan Lim Guan Eng kelak... Dah salah, minta maaf sahajalah...

1 comment:

Pak Lubis said...

Kebanyakan orang orang PKR ini adalah bekas orang UMNO. Seperti biasalah sifat sifat keumnoan tu masih ada dalam diri masing masing. Tak mau mengaku bersalah... dan tak mau kalah. Keegoan meninggi.

Tangential Malay Search Results