Sunday, May 31, 2009

Penanti Kemenangan Besar... Untuk Rakyat Dan Barisan Nasional!

Keputusan rasmi PRK DUN Penanti mungkin menunjukkan kemenangan besar untuk PKR, tambah pula apabila ketiga-tiga calon bebas hilang wang cengkeram pertandingan mereka. Namun, apabila diperhalusi, dapat dilihat yang keputusan PRK tersebut merupakan tamparan hebat kepada agenda merebut kuasa Anwar Ibrahim. Maksud saya:
  1. Jumlah pengundi yang keluar hanyalah 46.15% peratus yakni 7,100 daripada 15,384 pemilih berdaftar di DUN tersebut. Ini menunjukkan rakyat menerima pesanan Barisan Nasional yang inilah PRK membuang masa, membazir dan tidak relevan dalam perjalanan hidup rakyat.

  2. Difikirkan yang setidak-tidaknya PKR akan mendapat sokongan padu dari penyokong setianya mahupun pendukung kuasa DAP lain di Pulau Pinang, seperti ahli-ahli PAS. Namun, terlihat jumlah pengundi yang mengundi calon PKR cuma ~38% dari jumlah pengundi keseluruhan, yakni 6,052 undi sahaja!

  3. Prestasi calon bebas tidak terlihat hebatnya kerana undinya pecah tiga, tetapi jumlah undi sebanyak 1,294 yang diraih ketiga-tiganya sebenarnya hebat memandangkan DUN Penanti dikatakan kubu kuat PKR di kawasan Parlimen DS Anwar Ibrahim sendiri! Apa sudah jadi sama PKR?

  4. Akhir kata, Penanti sebagi suatu peristiwa atau tapak susunan agenda politik DS Anwar Ibrahim ternyata gagal. Rakyat lebih mempedulikan hal penyelesaian masalah ekonomi sekarang dan pelbagai isu lain sekarang. Malah, dari segi politik pun, lebih ramai tertunggu-tunggu keputusan muktamar PAS. Malah DS Anwar sendiri mungkin lebih memperdulikan menang-tidaknya Husam Musa dari kemenangan Dr. Mansor Othman !

Pendek kata, sebagai suatu strategi politik, ternyata DS Najib dan Barisan Nasional membuat keputusan tepat untuk tidak bertanding di Penanti. Pada dasarnya, kelihatan rakyat juga memahami mesej yang ingin diajukan BN, bahawa PRK yang dijadi-jadikan seperti di Penanti, kerana kononnya penyandang nak melanjutkan pelajaran (!), hanya membuang masa dan tidak membawa manfaat.

Ada ura-ura menyatakan DS Anwar merancang supaya salah seorang lagi dari pemegang kerusi Parlimen atau DUN PKR meletak jawatan semata-mata untuk diadakan PRK lagi. Diharap ini tidak berlaku. Tahulah DS Anwar tak sabar-sabar nak merebut kuasa, tetapi fikirkanlah tentang rakyat seketika. Ambilah iktibar dari Penanti dan timba teladan dari pemimpin BN seperti TS Muhyiddin yang sibuk menangani masalah rakyat...

3 comments:

johan5150 said...

dude,
comment like yours reflect stupidity.guys like you make umno
sucks.u cant be stupid and arrogant
all the time.jeezz..

umno frm the 80s.

Donplaypuks® said...

You must be joking!

What's the logic then of competing in Manek Urai where UMNO is also going to get a thrashing?

Please lah, you don't win any game by not turning up. That's cowardice which no one respects!!

All the spin cannot hide a loser's mentality!

Unknown said...

Thanks for the comments guys. Makes me feel all bright and sunny inside to know we struck a nerve :-)

donplaypuks. In the case of Manek Urai, the ADUN died. Doesn't matter then if BN has the slimmest chance of winning, it's the party's responsibility to contest the seat.

Manek Urai is not part of DS Anwar's childish power games... surely you don't think he organised for the ADUN to die?! Unlike Penanti, which was either due to DS Anwar's continued chaos mongering or incompetence in picking the original ADUN!

So, some maturity of thinking would be appreciated...

Tangential Malay Search Results