Sunday, December 06, 2009

Nasib Korban Seorang Pejuang

Datuk saya, Junid bin Cut Li, lahir di Acheh pada zaman pergolakan ekonomi antara 2 perang dunia. Atas sebab peribadi, beliau meninggalkan Acheh dan menyertai ayahnya yang pada masa itu sedang berniaga sambil bermukim di Yan Kedah. Keluarga Junid termasuklah Nyak Gam, seorang peniaga masyhur, pejuang kemerdekaan dan sahabat Tun Dr Mahathir.

Junid telah dinikahkan kepada nenek saya Juariah binti Nyak Osman, yakni anak mandur Cut Li yang juga dari keturunan Tengku Bintang. Tengku Bintang merupakan salah seorang dari 3 Tengku bersaudara yang dikirim oleh kerajaan Acheh ke Sultan Kedah untuk membantu membenteras lanun di pesisir pantai negeri Kedah pada akhir abad ke-19.

Walaupun Junid seorang yang bertalian keluarga dengan para pemimpin masyarakat di Tanah Melayu dan beliau sendiri terlibat dalam aktiviti menentang penjajah, beliau tidak pernah diiktiraf sebagai rakyat Persekutuan Tanah Melayu. Malah, begitu aneh sekali dilihat isterinya yakni nenek saya menyertai dan aktif dalam kaum ibu UMNO padahal 'Tok Junid' seolah-olah tersisih dari memegang peranan dalam organisasi.

Ini adalah kerana Tok Junid bukan rakyat Tanah Melayu. Lebih parah lagi, kerana menentang kemasukkan Acheh ke dalam Republik Indonesia, beliau juga bukan rakyat Indonesia, tetapi tergolong dalam kumpulan tanpa kerakyatan atau 'stateless'. IC beliau pada masa itu juga bukan merah tetapi menurut Ayah, berwarna lain, mungkin hijau atau putih.

Namun, kedudukan beliau yang tanpa kerakyatan tidak mematahkan semangat juang Tok Junid untuk terus menuntut kemerdekaan Malaya, terutama sekali dengan kedudukan isteri, anak-anak serta kaum kerabatnya sebagai rakyat berdaftar.

Tok Junid meninggal dunia sebelum Merdeka, namun kalaulah hidup, beliau tidak mungkin menerima kewarganegaraan serta-merta, kerana tiada sesiapa yang memperjuangkan kerakyatan beliau seperti MCA dan MIC untuk kaum Cina dan India. Ingatlah yang kewarganegaraan Malaya hanya pasti kepada orang Melayu berkelahiran Tanah Melayu menjelang kemerdekaan dan dihadiahkan kepada mereka yang diperjuangkan MCA serta MIC di bawah prinsip Jusoli.

Kerana faktor sejarah inilah Chin Peng sehingga kini bukan rakyat Malaysia manakala Abdullah CD, Shamsiah Fakeh, Rashid Mydin dan ratusan lagi pejuang komunis sedia diterima kerakyatan mereka setamat keganasan dengan perjanjian Haadyai. Nasib Tok Junid dan Chin Peng ini juga bukanlah janggal, tetapi lazim di serata dunia. Contohnya, apabila perjanjian Helsinki ditandatangani untuk mengamankan Acheh, ramai juga pejuang GAM yang terjebak tanpa kerakyatan!

Chin Peng seorang yang telah berjuang untuk komunisma. Perjuangan asalnya menentang penjajahan Jepun di bawah payung komunis Cina telah diubah supaya menuju sasaran Inggeris sekembalinya penjajah tersebut ke Tanah Melayu. Masalah Chin Peng dan kepimpinannya adalah beliau mentafsirkan kerjasama pemimpin Melayu dan masyarakat India serta Cina untuk mencapai kemerdekaan secara aman sebagai kegiatan 'tali-barut'.

Dari segi sejarah, mungkin pentafsiran awal Chin Peng ada asasnya, kerana apabila Inggeris berusaha menubuhkan Malayan Union, yakni berusaha menukarkan Tanah Melayu dari 'lindungan' kepada 'jajahan' para pemimpin masyarakat Cina dan India menyokong padu usaha Inggeris. Malah, sekiranya kedudukan Raja-Raja Melayu tidak terancam dan kewarganegaraan tidak dipermurahkan, mungkin pemimpin Melayu pun akan tetap lena.

Tetapi, setelah patahnya usaha Malayan Union, pemimpin masyarakat ketiga-tiga kaum ini semakin lama kian sepakat menuntut kemerdekaan. Malah, perpecahan awal UMNO dan MCA serta penubuhan MPI oleh Dato' Onn Jaafar telah membersihkan parti-parti Perikatan dari anasir-anasir pro-Inggeris yang amnya memautkan harapan mereka kepada ketokohan Dato' Onn supaya pemergian Inggeris setidak-tidaknya boleh diperlambatkan.

Kerana itulah, kecualilah Chin Peng buta sejarah, hilang ingatan, tak sampai maklumat atau kabur hubungan dengan realiti, beliau haruslah mengakui yang keganasannya merebut kuasa, walaupun setelah merdeka, bukan usaha untuk mencapai kemerdekaan semata-mata. Jika benar ia untuk merdeka, seharusnya beliau meletakkan senjata dan berganding bersama Tun HS Lee memperjuangkan kemerdekaan atau setidak-tidaknya menyerah sejurus selepas 31 Ogos 1957.

Kini beliau begitu berharap untuk kembali ke Setiawan sehingga sanggup pula diperkudakan oleh golongan yang juga ketagih kuasa versi abad ke-21. Cara golongan ini mungkin lebih halus dan aman, yakni dengan menidakkan sejarah dan menyerongkan paksi moral masyarakat muda, sehingga seorang ketua pengganas boleh ditafsirkan semula sebagai 'mangsa' kerajaan BN.

Namun dalam menidakkan sejarah Chin Peng, golongan perebut kuasa ini terlupa bahawa terlalu ramai dari kami masih segar ingatan tentang datuk-nenek mahupun ayah-ibu atau sanak-saudara yang juga merupakan mangsa komunis. Begitu manis sekali kata-kata yang Chin Peng harus 'dimaafkan' seperti komunis lain yang boleh kembali ke kampung mereka. Sebenarnya, Abdullah CD, Shamsiah Fakeh, Rashid Mydin dan lain-lain tidak dimaafkan, tetapi bernasib baik!

Tak pernah saya dengar pun teori yang komunis ini semua dimaafkan oleh rakyat Malaysia. Tetapi oleh kerana sejarah perjanjian kemerdekaan, mereka ini terpaksa diterima kembali sebagai warganegara! Yang Melayu, secara otomatik kerana lahir di Tanah Melayu, sementara bekas komunis bukan Melayu diusahakan kerakyatannya oleh MCA dan MIC atas dasar simpati, lalu diserap ke dalam masyarakat dengan bantuan NGO-NGO seperti organisasi belia MAYC.

Yang tinggal di luar hanyalah Chin Peng dan beberapa kerat yang lain. Masalah Chin Peng adalah bodoh-sombongnya - padahal apa yang perlu hanyalah untuk beliau meminta maaf kepada rakyat Malaysia dan memohon bantuan MCA untuk memperjuangkan nasibnya. Tetapi ini tidak, malah beliau sedia diperkudakan untuk menidakkan sejarah oleh golongan-golongan yang tidak bertanggungjawab!

Chin Peng seharusnya menerima kenyataan. Beliau salah dalam keganasannya yang dahulu sekaligus kalah dalam pertempuran senjata mahupun perebutan matahati masyarakat Malaya serta Malaysia. Beliau tidak layak diterima sebagai rakyat Malaysia menurut perjanjian pra-kemerdekaan sekiranya tidak menerima sejarah serta prinsip Jusoli dan selagi terlalu bodoh-sombong untuk memohon bantuan MCA.

Chin Peng seharusnya lebih matang dari ini. Sekiranya merasakan dirinya masih betul dalam kekalahan, beliau seharusnya menerima nasibnya, pengorbanannya sebagai seorang pejuang. Terlalu ramai pejuang dan masyarakat kita mati atas arahannya, maka seharusnya beliau bersyukur sahaja yang hidupnya masih bebas walau kalah perjuangan! Mungkin dengan cara ini, beliau akan terlihat lebih bermaruah dalam ingatan, sepertilah Tok Junid dihargai keturunannya hingga kini.

4 comments:

Rhino Rin said...

I think we should repeat this doa. J.Jun, this is my way of saying amiin.
By your Name O Allah, please accord divine assistance to the meek.
By your Name O Allah, please cloud up the ways of DAP the gog and magog of my country.
By your name O Allah, please plug up the conduits of DAP the gog and magog of this land.
By the Name of Allah the god of all Messiahs and Prophets may your deceptions falls on you yourself O DAP the gog and magog of this nation.
By the sovereignty of your most Excelent Names O Allah may DAP the gog and magog of this soil be crippled, disabled or paralyzed.
By the Greatest of Your Names, please stop this DAP, this scourge, these sons of gog and magog.
Amein.
-----------------
Dengan nama Allah (Ba Mim Alif) ... dipohonkan bantuan bagi kaum yang (mengaku) kelemahan diri.

Dengan nama Allah (Ba Mim Alif) ... gelap seluruh sudut mu hai DAP Juj Ma'juj Malaysia.

Dengan nama Allah (Ba Mim Alif) ... tersumbat seluruh rongga mu hai DAP Juj Ma'juj Malayusia.

Dengan Nama Tuhan bagi sekelian Nabi dan Rasul a.s.w.s.; perdaya dirimu hai DAP Juj Ma'juj Malaysia.

Demi keagungan Asma-u-lhusna Mu, Engkau lumpuhkanlah DAP Juj Ma'juj Malaysia.

Dengan haq Ismul 'Adzam Semuga Allah sekat segala jalan DAP Juj Ma'juj Malaysia

Mojo said...

Salam Saudara,

I fully agree with your clear exposition and argument that for all the spin that his supporters could muster, Chin Peng's fight in the post-Japanese occupation period was aimed at seizing political power through the use of violent force of arms.

That said, as a matter of principle, and completely contingent on his possession of a valid passport of any country, i am of the view that Chin Peng could be allowed into the country as any other tourist would be, on a social visit pass.

Barring the possession of valid travel documents, should he attempt to realise his threat to sneak into the country and subsequently caught by our authorities, I would not hesitate to urge the authorities to prosecute to the fullest extent of the law.

To my mind, it is no coincidence that the issue of Chin Peng's proposed return has been made at this juncture at which we seem to be witnessing the rise of an arrogant and anti-malay chauvinism in Malaysia.

I can only look to leaders such as yourself to continue pressing malay rights and interests to those who would deny them.

J. Ariff

enzainal said...

Suadara dengan Almahrum Megat Junid sedara mara ke

Unknown said...

Sdr enzainal. Bukan sdr, saya bukan seorang Megat. Orang Acheh amnya tidak ber-Megat. Org Acheh kekadang ber-Nyak, Cut, Tjut atau di Perak ber-Ngah, seperti Ngah Ibrahim sementara bangsawan Acheh ber-Teuku seperti P Ramlee bernama Teuku Puteh.

Tangential Malay Search Results