Saturday, October 10, 2009

Terdesakkah Pakatan Di Bagan Pinang?

Saya kembali ke Bagan Pinang buat kali ke empat malam tadi menjelang akhirnya tempoh berkempen. Teman-teman sini bercerita bagaimana DS Anwar Ibrahim dan Tok Guru Nik Aziz turun padang sejak Jumaat untuk membantu kempen calon PAS yang kelihatan tidak memberansangkan. Namun, bibit-bibit terdesaknya Pakatan Rakyat di Bagan Pinang kelihatan menjadi-jadi malam tadi.

Saya telah memikirkan yang usaha menidakkan kesahihan undi Pos, walaupun PAS memenangi ~1600 undi Pos di Bagan Pinang pada PRU-12 dan pengetahuan umum orang politik yang DS Najib Tun Razak pun pernah hampir kalah Parlimen Pekan dahulu kerana undi Pos, telah dianggap ini semua usaha untuk mengaburi rakyat akan sebab PAS bakal kalah di Bagan Pinang. Namun kini jelas tersirat di dalam 'wayang' PAS ini adalah usaha menarik undi Pos itu sendiri! Halus sekali...

Jadi, wayang undi Pos bukanlah tanda terdesaknya PAS, dan pergaduhan Pemuda PAS dan UMNO malam tadi juga tidak menjadi petanda. Sehinggakan anggota polis yang cuba meleraikan pun ditibainya oleh Pemuda PAS! Namun kekasaran di PRK-PRK sudah menjadi lumrah sekarang; pada penamaan calon sahaja dapat dilihat jelas golongan wanita diherdik oleh penyokong PAS, khususnya yang dari luar... Jadi kasarnya Pakatan di Bagan Pinang bukan petanda terdesak.

Yang menjadi petanda sebenarnya terlihat semalam apabila saya menghadiri ceramah DS Anwar Ibrahim di Desa Rusa. Di situ, terlihat ramai sungguh manusia yang mendengar dengan khusyuk! Pasti akan dikatakan sampai 5 ribu yang hadir, tetapi yang dilihat mata jurublog ini pun jumlahnya tak lekeh, ~800 orang kut... Masalahnya satu sahaja... di sini-sana terlihat jelas yang hadir memakai:
  • T-Shirt 'Molek Doh' PAS Kelantan
  • Jeket PAS Baling
  • Bandana PAS Perak
  • Lencana Urusetia PKR rata-rata negeri

Apabila DS Anwar beredar ke lokasi lain dan calon PAS, Zulkifli Omar, mula berucap, majoriti hadirin pun beredar dengan DS Anwar. Malah, penjual Sate pun siap matikan arangnya untuk berpindah sama! Jelas sekali penonton ceramah DS Anwar yang meramaikan suasana tersebut orang luar amnya! Yang tinggal beberapa kerat mendengar calon PAS tu mungkinlah orang Bagan Pinang, itu pun kita boleh sangsi!

Pakatan terdesak, kerana di Bagan Pinang, kelihatan UMNO dan BN jelas masih bernyawa, terutama di matahai masyarakat Melayu! Maka kalau kalah pun TS Isa, jelas ia membuktikan yang bukan sahaja undi Pos tiada penyelewengan yang disengajakan, tetapi Pakatan didukung oleh kaum bukan Melayu amnya. Ye lah, kaum bukan Melayu memang tak habis gusar lagi dengan DS Samy Vellu, TS Koh Tsu Koon, dsb.

Malah, kehadiran kurang dari 20 orang di ceramah Hj Hadi tempoharilah pencetus cemas di kalangan pemimpin PR. Ia menimbulkan persoalan, dimanakah sokongan rakyat yang kononnya jitu di rata negara untuk Pakatan 'Rakyat'? Ia pasti menjejaskan semangat juang penyokong Pakatan, malah menjejaskan dakyah yang UMNO serta BN kian pupus di kalangan pengundi baru. Maka turunlah berduyun-duyun penyokong luar ke Bagan Pinang untuk meramaikan suasana!

Malangnya, mereka semua bukan pengundi Bagan Pinang! Maka pasti menangkah BN pada hari ini? Wallahualam... masih di tangan tuhan yang menggerakkan hati pengundi di sini...

Buat pengetahuan, pemantauan terkini menunjukkan sokongan Isa 60:40 PAS di Bagan Pinang. Kini jentera membawa pengundi ke pusat mengundi menjadi penentu kemenangan. Kiranya UMNO/BN kalah sekarang, kemungkinan besar kerana leka...

1 comment:

PUTERI said...

Kita tunggu keputusan malam ini.
Blog tuan menarik, saya masukkan sebg link dalam blog sy.

Tangential Malay Search Results