Tuesday, June 10, 2008

Pak Lah And 4th Floor's Hadhari Act Of Removing Sanusi Junid (The Blogger) From UIAM

I had written before of Pak Lah and his minions' plans to remove my Ayah Tan Sri Sanusi Junid from the post of UIAM President. Well, this has now come to pass, which is sad for my Ayah and the family in general, but is perhaps even sadder for the university and the nation as a whole.

I wish not to elaborate further on this here, but would rather refer you to
Sanusi Junid's new blog, where you may read the press relase of his acceptance of as well as his reponse to the dismissal. The first press release on the issue had been posted earlier.

I would also like to record my thanks here to
Che Det for also coming to my Ayah's defence.

This posting I think best analyses the issue by far.

And a typically astute observation by another blogger friend here.

8 comments:

1 said...
This comment has been removed by the author.
Quantum Metal Consultant said...

Dalam sidang medianya, Sanusi akui pemecatannya adalah terlalu kecil jika dibandingkan dengan lain lain tindakan yang telah dibuat oleh Raja Abdullah.

Malah dalam masa terdekat, kedudukan TDM sendiri akan digugat dengan hinanya, maka bertitahlah Raja Abdullah kepada memandanya, supaya bukan sahaja mantan PM yang dikena tindakan tetapi semua 7 keturunannya juga akan dipupuskan.

Dalam sesak dada, maka teringatlah kita kepada arwah Raja Ghafar yang pernah dikatakan pemimpin kampung yang tidak layak menduduki jawatan PM, tetapi selepas diperhatikan, nyatalah Raja Abdullah lebih tidak layak. Merujuk kepada Sang Kelembai, yang tolol itu lebih baik dari si jahat, dalam kes ini si tolol dan si jahat adalah orang yang sama...

Jika era pemerintahan sekarang di bawah Raja Ghafar, tentulah petrol tidak akan naik setinggi ini, semendadak ini, setolol dan sejahat ini.

1 said...
This comment has been removed by the author.
all about food said...

the way PM do is totally wrong. kalau PM orang terhormat and world class leader, should have be professional in handling things. not doing things behind the back. such a childish act. should sent PM to managing class

Unknown said...

Pak Sako. Asas pemilihan Sanusi Junid sebagai Presiden UIAM dahulu ada diperjelaskan di blognya, www.sanusijunid.blogspot.com

Selain itu, lazimnya yang mengenal Sanusi Junid tahu bahawa beliau memang seorang ilmuan. Sebelum dilantik Presiden UIAM, beliau telah pun dilantik dan memberi kuliah sebagai 'Concurrent Professor Of Economics' di University of Nanjing. Ini selain kemasyhuran koleksi buku bacaannya.

Unknown said...

dalam keadaan sekarang yang negara dilanda kemelut, saya rasa kita tidak perlu perbesarkan perkara sebegini. saya bukan ingin bersikap biadap, saya turut bersimpati.

Unknown said...

saya ada terbaca tentang Tan Sri dikatakan terlibat dengan pemecatan tanpa sebab keatas pengasas dan bekas pengarah International Institute of Islamic Thought and Civilization (ISTAC) iaitu Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas pada penghujung tahun 2002. bagaimana dengan hal ini?

Unknown said...

Terima kasih atas persoalan-persoalan yang ditimbulkan. Akan diutarakan kepada TS Sanusi untuk dijawab kelak.

Tangential Malay Search Results