Friday, May 23, 2008

Batu Nisan Putih Politik Pak Lah

Tanggungjawab mempertahankan kedaulatan dan sempadan tanah milik negara merupakan peranan pokok sesebuah kerajaan. Makanya, apabila hilang hak negara atas Pulau Batu Putih kepada seteru lama yang ganas walaupun kerdil, Singapura, sekali lagi ia membukti kelembapan pada pihak Pak Lah dan kepimpinannya dalam menjalankan tanggungjawab asas sekalipun.

Makanya bertambah lagi perkara yang perlu dibimbangkan rakyat selagi Pak Lah berkuasa. Kalau memang sudah sedia rakyat bimbang tentang
  1. keselamatan dalam negeri, yang kini dimenterikan bekas Menteri Luar yang patut duduk tertuduh bersama Pak Lah sebagai menteri yang gagal dalam kes Pulau Batu Putih. Patut lah Syed Hamid Albar, teman setia anak-anak Pak Lah, cepat-cepat tukar kementerian yang diserah kepada saingan lama Pak Lah, Datuk Rais Yatim... Pak Lah dah lama dah tahu ke nak kalah?
  2. kenaikan harga barang, kini dimenterikan seorang menteri yang dahulu memerlukan pertolongan kakak bos lamanya untuk memanjangkan kerjaya politiknya
  3. masa depan UMNO, yang kini 'diterangkan' seorang yang hanya selamat dari dipenjarakan akibat membawa wang berjuta ringgit kehulu-hilir seberang laut kerana mampu mengaku dirinya tak tahu cakap orang putih
  4. pertelingkahan yang memanjang tentang kedudukan agama Islam sehingga terseret nama baik agama dan dipergunakan nama besar Allah sebagai alat kempen masuk agama lain... sementara Pak Lah tak sudah-sudah berIslamkan yang ada Had harinya...
  5. dan seorang anak muda yang naik sebagai wakil rakyat atas dasar tauliah sijil nikah sahaja... dan yang bersekutu dengannya... si KJ la!
  6. dll
  7. dll
  8. ...

Kini rakyat harus bimbang pula yang dalam menangkis serangan perundangan dari sang Singa yang ber Pura-pura sekalipun, Pak Lah tidak mampu mempertahankan hak Malaysia, yang baru malam sebelumnya dipaparkan di kaca TV, jauh lebih berhak-milik terhadap Pulau Batu Putih.

Ternyata kekalahan Malaysia dalam kes Pulau Batu Putih teruk sekali ke tahap kalah-kalah, sebab kalau menang-menang seperti dipaksa Datuk Rais Yatim isytiharkan, kenapa Pak Lah tak sambut sama? Kenapa dirakam pula di RTM konon Pak Lah menyangkal tuduhan dari Amerika yang tak ketahuan pun? Hebat sangatkah tuduhan sehingga PM yang harus menyangkal? Pakar sangatkah Pak lah sehingga "terpaksa" melepaskan tanggungjawab hal Pulau Batu Putih?

Dah la tu, semakin kalah-kalah Malaysia bila RTM tunjuk konon rakyat kebanyakan 'menerima keputusan'. WOI! Tak malu ka! RTM tu orang tengok la di Singapura! Apa, Pak Lah nak tunjuk rakyat Malaysia mengaku kalah macam dia kah? Oh ya lupa... Pak Lah mungkin terasa dia menang... sebab kalah pulau pun dapat juga simpan batu-batu laut ni kan?

Mungkinkah ada orang Johor yang berani menyaman Pak Lah dan kerajaannya, terutama sekali bekas Menteri Luar yang bertanggungjawab kemudian cabut kementerian, Syed Hamid Albar, kerana terlalu lembap dalam mempertahankan bumi Johor... dari IDR hingga kini Pulau Batu Putih? Oh ya juga... Pak Lah yang besar macam IDR pun sanggup bagi free ke Singapura, apatah lagi pulau... ada nasihat anak angkat Singapura dari Oxford kut!

Moga-moga hikmahnya adalah kini, sudah tersedia Batu Nisan Putih untuk kubur politik Pak Lah...

7 comments:

warisan tokku said...

Sdra AMUS

sekarang kepala BATU dah PUTIH mata semestinya. pakat2 PULAU je

azlina said...

i did admit i cry because we lost the"little" island to singapore.it hurts me so badly sebab i love my country so much to see it been taken arrogantly by Singapore. whats next? lepas ni makin mudah singapore menjajah malaysia. makin laju langkah singapore. silap percaturan. tahun depan dengan mudah singapore menakluk johor. and here we are still staying low and keep quiet. i have enough. times to reform! malaysian should start to strip pak lah down and all his cronies have to go. malaysia soverignty has been SOLD!

MMcrossings said...

Its a matter of time when we have to hand over our passport to enter Iskandar Singapore

deadpoet said...

Dear Sir,
i think Pak Lah 'sold' Batu Putih to singaporean in return of investment in iskandar. For him it just a rocky island with nothing profitable from it. We lost more than that. Too sad. We cannot defend even a small rocky island.

whackthembugger said...

When I heard the news that the ICJ decision would be telecast live from the Haque on the dispute on the Pulau Batu Putih between Malaysia and Singapore, I already smelled a RAT. I had my suspicion and feared that the so close personal relationship between the Singapore Government and PM and his team of advisers led by SIL would sooner than later jeopardize National interest. Some prior knowledge of an imminent decision should be known well in advance by the disputing parties especially when there are 15 members in the decision making council. Was Putrajaya truly honest with the populace?

Irrespective of the legalities contained in the judgment, the Malaysian population had been HAD. Could you imagined the populace especially the more affected parties like the fishermen who were captivated watching the telecast live honestly hoping for decision favorable to the Nation. Singapore was joyous but to many Malaysians we were pounded to believe that we did not loose all.

The House of Badawi is filled and smelled of Rats as far as I am concern. Another tome stone indeed it is for the House of Badawi, this time made from the rocks of Pulau Batu Putih.

Chicken Feet aka KaKiaYam said...

personally i am not a fan of pak lah, well...at least not as a leader. But i do feel that the loss of pulau batu putih is not so much the doing (or rather undoing) of pak lah. if there should be any sort of accountability, then all the past administrations should be responsible for overlooking the fact that singapore is taking care of the light house on an island so near to our land and so far from theirs!!!!

is jabatan laut so poor as in not having the capability to manage the light house? From past dealings with jabatan laut, I know that these people are one of the richest department among the various ministries. But then again they are corrupted and rotten to the core. They can say a short doa and right after that, ask for undertable money during a meeting. (and these people are extreme big shot) It's all about negligence and taking things for granted which are very common with our country.

Now I have two worries -

1. How would the fisherman navigate around the area without being arrested for trespassing into Singapore waters?

2. Pulau pisang. Would singapore claim it? For a person that often travels to pontian, johor, I would be very sad if s'pore managed to grap pulau pisang. FYI pulau pisang is so near to pontian that you could easily walk to that pulau during the occasional extreme low tide. Now, why would there be a light house maintained by s'pore that is so far from singapore but so bloddy near to malaysia?

as for azlina, apa pulak takluk-menakluk tu? kamu ingat kita masih dizaman kesultanan melaka? kita tak silap percaturan, kerana kita hanyalah duduk kat situ mermerhatikan s'pore membuat segala percaturan...hehe...

by the way, did you observe how the gov 'prepare' us to accept this verdict? the gov makes use of the mass media to mentally prepare us of losing.
One fine morning a week before the verdict, i was surprised that the Chinese Radio (RTM) spell out 10 points why s'pore should win the case. aren't you surprise?

FYI, RTM Chinese Radio is heavily controlled by gov and you would puke listening to all the gov propaganda during those pre-election days. There is even weekly khutbah session in mandarin too..!

bertique said...

besar impaknya pulau batu putih ke atas perluasan kawasan singapura. adapun kalanya kini, negara singapura masih "membesar" - mungkin hasil jualan murah tanah negeri johor, tak termasuk IDR tuh ..

mungkinkah singapura kita akan lebih "membesar" setelah pulau batu putih jatuh hukum dan hak penjagaannya kepada meraka?

atau mungkin ini konsep persempadanan semula negara malaysia, selepas kejayaan konsep serupa utk pilihanraya?

Tangential Malay Search Results