Monday, September 22, 2008

Apabila Penerangan Berunsur Pembohongan...

Sewaktu berkerja di negeri Belanda beberapa tahun lepas, saya berpeluang berteman-kawan dengan orang Islam dari pelbagai bangsa. Ada sekumpulan kami di perantauan yang sering bertemu di kedutaan Indonesia Den Haag untuk salat Jumaat. Di salah satu pertemuan tersebut pada bulan Ramadhan, minda saya dibuka oleh seorang berbangsa Afrika yang warak perwatakannya. Katanya:
In the month of Ramadhan, there is no Satan or Iblis to temp us towards wrong-doing. So we have no excuse for the sins that we choose to commit in this holy month. If someone chooses to commit a sin in the holy month of Ramadhan, it is because the person is a sinner in character and fasiq.
Dialih-bahasakan:
Pada bulan Ramadhan, tiada Syaitan atau Iblis untuk menggoda kita supaya melakukan kejahatan. Maka tiada helah bagi dosa-dosa yang kita sendiri memilih untuk dilakukan pada bulan mulia ini. Sekiranya seseorang itu memilih untuk membuat dosa pada bulan Ramadhan yang mulia ini, ternyata ia kerana beliau berwatak pembuat dosa, malah fasik.

Maka adalah dalam konteks ini saya kini melihat kelakuan sesetengah pemimpin-pemimpin Islam di Malaysia pada Ramadhan ini, yang fasiknya berdusta, berbohong dan memfitnah belaka. Contoh yang paling jelas semestinya Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang tak putus-putus memberikan harapan palsu kepada rakyat Malaysia yang kehausan kepimpinan yang jitu. Yang taksub pasti akan menelan lagi helah barunya atas kegagalan hari ini, tetapi bagi saya...

Yang pengikut-pengikut Pak Lah pula, kefasikan terlihat sejak Datuk Seri Najib Tun Razak melafazkan keakurannya terhadap kehendak akar-umbi UMNO sama ada menerima pelan peralihan kuasa ataupun menolaknya sambil menerima pencalonan ke jawatan Presiden. Betul, Najib serah kepada mesyuarat Bahagian. Kalau tak mahu Pak Lah, KJ dan Kamaluddin kekal berkuasa hingga 2010, tolaklah pelan peralihan kuasa dan calonkanlah DS Najib sebagai Presiden UMNO!

Tetapi sejak hari itu, pelbagai usaha dilakukan untuk menghalang pesanan DS Najib dari turun kebawah. Dahlah penjelasan Dato Radzi Manan selaku seorang Katua Bahagian yang tepat menghuraikan niat di hati DS Najib di halang dari media masa. Sms yang gelojoh mempertahankan Pak Lah seterusnya memfitnah DS Najib serta Tan Sri Muhyiddin Yassin juga berleluasa disebarkan hasil kerja dalang-dalang seperti Che Alwi Al-Ketereh dan Wan Indra Putera.

Malah pada hujung minggu lepas, Ketua Penerangan UMNO Malaysia sendiri, Tan Sri Mat Taib melepaskan pembohongan rasmi beliau yang MKT UMNO tidak pun mendesak Pak Lah untuk meletak jawatan. Apakah ini? Kenapakah penerangan sudah menjadi pembohongan di Ramadhan ini? Taksub sangatkah mereka-mereka ini, atau mungkinkah mereka belum menyedari yang ia berunsur fasik?

Wallahualam...

7 comments:

TPJ said...

Saudara,

Mereka ini bermaharajalela membuat penerangan sesuka hati mereka kerana Najib sendiri tidak berlaku anti-fasik iaitu dengan jelas dan nyata mengisytiharkan kehendak hatinya. I guarantee you that if he made a press conference announcing his bid for Presidency, no media from this world to the next can cover it up.

Tetapi masalahnya Najib di luar cakap lain di dalam dapur cakap lain, sekaligus mengelirukan ahli-ahli UMNO akar umbi.

He should be a man and stand up for the party instead of waiting for us to save his butt by begging for him to lead us and giving it to him on a silver platter.

If as the number two most powerful man in the country, he is unable to smack the press in the butt and tell them to report the truth about his intentions, then he doesn't deserve to lead us.

We're sick of leaders blaming KJ and Kamaluddin when they are the ones who are allowing these creatures the room to move and promoting their hidden powers to the rakyat instead of snapping it in the bud.

Forget about Najib who is acting like Fred Astaire dancing around the President's chair instead of claiming it. What happened to the fight for Tengku Razaleigh? Did Tun's party flip-flop on this? This desease must be contageous.

Quantum Metal Consultant said...

Anwar dalam proses kena sumpah saiful.
Yang lain lain sedang dalam proses monopause politik (penyingkiran kedudukan jika kerusi No. 1 berubah).
Setakat ini beberapa nama besar yang dilabelkan dalam satu bakul dolah dan kj masih membisu tanpa mengeluarkan kata kata memihak seperti lazimnya. Mereka mungkin menyedari bahawa apabila pokok rendang, kura kura akan memanjat naik..

Tetapi jika Ku Li dan Muhyiddin merasakan masa sedang berpihak kepada mereka, perkiraan itu salah kerana kalau dalam bulan ramadhan puak ini fasik dan jadi petualang dalam terang, apalagi selepas ramadhan dan bergerak dalam gelap.

Al said...

Hi all ...
well that's politics for you. Nothing can ever stand correct ... semua tidak bertulang belakang! Tak usah pi jauh lah ... ambik Imam Hadhari sendiri lah ... memang dasar pembohong ... do anything to keep position ... for him & his family ... Yang lain tu we can basically expect lah ... tapi for so called 'alim' & imam Hadhari lah konon ... penipu juga dia ... so ... ahhhh ... politics if full of bulls! Islam tak Islam ... sama saja ... don't expect much from them also. Semua work on the basis nak survive at all cost. Pohhh ... porah! Sick & tired already ... just leave them be ... just as long depa tak kacau sangat2.

all about food said...
This comment has been removed by the author.
all about food said...

hari ni pak lah lagi la buat pembohongan rasmi. dia tak akan turun "takhta" sampai la 2010. Ntah apa la moroyan pulak PM ni. bila la nak sedaq diri orang tak mo kat dia dah. penat sungguh nak explain kat PM KITA YANG LEMBAP LAGI DUNGU. rasanya dia cuma faham bahasa africa saja kot barula nak resign

mohsein shariff said...

Sayang sekali,
pemimpin melayu yang beragama Islam tidak mempunyai nilai harga diri seperti pemimpin bukan Islam yang tahu apabila masa sudah tidak menyebelahi mereka sudah sampai untuk mereka berundur secara terhormat.

cth pemimpin yg punya harga diri
Presiden MCA - Ong Ka Ting
Presiden South Africa - Thabo Mbeki
Perdana Menteri Israel - ehud olmert
Perdana Menteri Jepun - Yasuo Fukuda

perdana menteri Malaysia bila lagi?

Awang Maya said...

Mana-mana bahagian yang cuba mencalonkan Pak Lah, mari kita semua umat Melayu mengisytiharkan bahawa UMNO bahagian berkenaan adalah terdiri daripada orang-orang yang mementingkan TEMOLOK sendiri, tamak dan tidak memikirkan kepentingan parti dan bangsa. Golongan yang disamakan segelintir golongan bangsawan yang menjadi punca kejatuhan Melaka di tangan Portugis. Mereka ini kita akan kenangkan sebagai petualang Melayu. Dan mereka ini sememangnya akan kaya raya disumbat duit oleh KJ and konconya namun mereka ini adalah golongan Melayu BODOH dan bangsat. Di antara mereka yang telah tergolong di dalam kumpulan petualang Melayu, bodoh dan bangsat ini ialah Ketua Perhubungan UMNO P.Pinang dan Kelantan. Well, you know Annuar Musa. Manusia yang tak sedar diri dan desperate. Awang berdoa bahagian UMNO yang lain-lain tidak tegolong di dalam kelompok tersebut. Amin..

Tangential Malay Search Results