Sunday, February 22, 2009

Alangkah Bahagianya Sekiranya Politik Kita Sematang Ini...

Saya peminat penulisan blogger Salvatore_Dali yang banyak membuka minda pembaca perihal isu-isu ekonomi. Walaupun saya tidak selalu setuju dengan beliau (dan ternyata mengalami konflik antara suka-tidak akan gambar-gambar 'selingan' yang dipaparinya), namun blog ilmiah sepertinya tidak lazim ditemui di alam maya ala-Malaysia.

Hati saya benar-benar tergerak apabila membaca penulisan terbarunya di mana beliau memperjelaskan debat yang kini berlaku di antara kem pegawai media Barrack Obama dan media pro-parti Republican, CNBC, yakni pembangkang di Amerika Syarikat. Pertelikahan ini mengenai skim bantuan pembiayaan hutang perumahan yang baru dicadangkan oleh Presiden baru Amerika Syarikat tersebut untuk meleraikan kesengsaraan rakyat termiskin akibat kegawatan ekonomi.

Pada dasarnya, kedua-dua belah pihak berniat menangani masalah tersebut, tetapi perbalahan berlaku bersabit kaedah. Pihak parti Democrat pimpinan Obama mahu melaksanakan kaedah yang terus membantu rakyat yang terhimpit dengan memberi mereka pembiayaan hutang tersebut.

Tetapi, pihak Republican menganggap ini memberi ganjaran kepada mereka yang tidak bertanggungjawab sehingga terhimpit dek hutang. Mereka lebih suka wang tersebut diberi kepada sektor pembankan dan industri untuk menjana ekonomi, lalu membantu golongan kebanyakan secara tidak langsung.

Dalam pertarungan antara ide ini, tidak ada saman-menyaman dan tiada usaha memintas peraturan untuk merebut kuasa yang sudah ditetapkan sewaktu pilihanraya atau proses susulan jika ada. Institusi Presiden pula yang seumpama Agong di Amerika Syarikat tetap dihormati kuasa serta martabatnya oleh semua, baik yang setuju mahupun tidak akan keputusannya. Bukan seperti di sini...

Sampai Menteri Besar yang dilucutkan jawatan boleh megah dan terus mengaku dirinya berkuasa dan dizalimi sambil kuncunya di Dewan Undangan Negeri terus menyalak Sultan! Sehingga Menteri Besar yang sah pun siap kena merayu untuk diterima! Saya lebih suka jika masing-masing berebut-rebut melontar ide bagaimana nak membuat jasa...

3 comments:

Quantum Metal Consultant said...

Nizar dan Zambri hanya ayam sabungan - cari tuannya..

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

macam berlaku di aceh sebelum tsunami.Selepas tsunami boleh bersenang2 sekarang.mai panggil tsunami kat sini pula.

Unknown said...

Saudara,

Saya hanya menyampaikan hajat Pak Teuku Iskandar dari Leiden yang ingin berhubung dengan ayah saudara. Sudi kiranya saudara dapat memberikan alamat email/snailmail ayah saudara.

salam hormat,


Rusihan Ruslan
013-3904193
rusihanr@technip.com

Tangential Malay Search Results