Wednesday, March 26, 2008

"Sayang Lah, Boleh Blah", "Takut Lah, Boleh Blah" atau Layak Digelar Majlis Tertinggi UMNO?

Pak Lah dalam bahaya. Terlalu banyak usahanya setakat ini untuk menetapkan kuasa dan kedudukan beliau sebagai Presiden UMNO merangkap PM telah gagal.

Dari kedudukan yang cukup kuat dahulunya, kini MB Johor kekal di tempatnya, mahupun usaha menggantikannya diatur Tingkat 4 sejak sebelum pilihanraya lagi. MB Terengganu kini terlepas ke pemimpin berhaluan lain. Malah usahanya 'membeli' kembali sokongan bekas MB Perlis juga mencapai kebuntuan.

Jika dicongak sekali dengan sejumlah Ketua Bahagian UMNO yang sudah pun sedia marah kepada Pak Lah akibat 'tak lekat' sebagai calon bersama dengan pemimpin bahagian yang menganggap beliau serta KJ sebab kekalahan besar UMNO di 5+1 negeri, KuLi pasti sudah ada lebih dari 57 bahagian yang diperlukan untuk mencalonkan diri sebagai Presiden UMNO!

Malah lebih memalukan lagi, ada kemungkinan sokongan Pak Lah begitu merudum hingga beliau sendiri tidak akan dapat cukup pencalonan untuk mempertahankan kedudukannya sebagai Presiden UMNO! Terlalu ramai Ketua Penerangan Negeri dan MB UMNO, seperti Tajol Rosli, Adnan Yaakob dan Ali Rustam yang mempunyai kekuatan serta kewibawaan untuk mengubah haluan menurut kepimpinan KuLi, atau mana-mana pemimpin lain selain Pak Lah.

Sampaikan MB yang dikatakan paling rapat dengan Pak Lah, Mohamad Hasan, sudah pun dengan cekal mengesyorkan yang pemilihan UMNO harus diadakan.

Inilah sebabnya pemilihan UMNO mahu ditangguhkan. Pak Lah, setelah merasa kekalahan PRU-12, kini sudah semakin hilang keyakinan pada dirinya sendiri dan ingin berlindung dari pemilihan. Pemilihan tersebut bakal memberi suara kepada kebencian akar-umbi UMNO yang semakin meluap terhadap beliau dan kuncu-kuncunya.

Lihatlah sahaja siapa yang memberi keterangan tentang penangguhan pemilihan UMNO - Mat Taib, yang ternyata masih terhutang budi atas nyawa politik baru yang ditiupkan ke dalamnya oleh Pak Lah. Kenapa bukan Tengku Adnan, Setiausaha Agung UMNO yang membawa wadah ini? Kerana Tengku Adnan lebih sayangkan UMNO dari mana-mana pemimpinnya...

Ya lah, Ku Nan kan orang Tun Dr M, memang lazimnya begitu. Setiausaha Agung zaman Tun Dr M dulu semua fanatik UMNO, termasuklah Sabaruddin Chik, Mohamad Rahmat dan Sanusi Junid. Sudah tentu sebagai bekas Setiausaha Kerja UMNO zaman Tun Dr M, Tengku Adnan juga lebih berfanatikkan parti UMNO dari pemimpinnya, mahupun Tun Dr M sendiri! Inikan pula Pak Lah...

Mat Taib menggambarkan kalau ada pemilihan mungkin akan menimbulkan perpecahan dalam UMNO. Perpecahan apa ni? Kalau ada pemilihan, sudah tentu Pak Lah kalah! Bubuhlah siapa pun jadi pencabar Pak Lah, walau seputik bunga orkid sekalipun, pasti kalah punya Pak Lah! Jadi kalau nak berpecah pun UMNO, mesti kerana Pak Lah bakal merajuk meninggalkan UMNO.

Tapi ada ka cukup orang yang nak ikut Pak Lah keluar bila kalah sehingga timbul perpecahan? Silap-silap, anak menantu dia pun tak ikut dia keluar! Mengarutlah kata-kata Mat Taib yang pemilihan akan menyebabkan perpecahan UMNO.

Makanya, Pak Lah dan kuncu-kuncunya ingin menunda pemilihan UMNO. Pendek kata, nak sembunyi di tepi kain Majlis Tertinggi UMNO lah tu! Inilah peluang ahli-ahli Majlis Tertinggi untuk menunjukkan kewibawaan mereka. Adakah mereka akan membuktikan sayang mereka kepada Pak Lah, atau sayang mereka kepada UMNO, agama, bangsa dan negara?

Senang macam ni lah. Kalau ada spy-spy mana-mana dalam mesyuarat Majlis Tertinggi tu nanti, laporkanlah siapa yang mengundi menyokong penundaan pemilihan. Yang berbuat demikian ada sudah mula melabelkan "Sayang Lah, Boleh Blah". Yang ini bakal kalah pada pemilihan kemudian. Kalau diumumkan persetujuan sebulat suara pun menarik, semua nanti tertukar!

Janganlah ada nanti ahli Majlis Tertinggi yang kata mereka megundi menyokong penundaan tetapi sebenarnya menentang. Yang ini dayus namanya, dan seeloknya berundur sahaja dari Majlis Tertinggi, atau "Takut Lah, Boleh Blah".

Yang kita ingin adalah yang lantang menidakkan usaha kecut Pak Lah dan Mat Taib ini. Yang berani dan berwibawa macam ini lah silap-silap kita angkat jadi Naib Presiden atau lebih tinggi lagi!

Terpulanglah kepada ahli-ahli Majlis Tertinggi sekarang. Adakah mereka "Sayang Lah, Boleh Blah", "Takut Lah, Boleh Blah" atau calon kepimpinan tertinggi dihari muka? Yang penting UMNO... bukan Lah...

2 comments:

hangtuah said...

test

Unknown said...

Ini pak lah has nothing to do. always making a wrong move on the chess board.

http://tbsbidayuh.blogsopt.com

Tangential Malay Search Results