Friday, August 21, 2009

Kejijikan Imej Calon Pemimpin Malayu-Islam Menenggelamkan Isu... Setibanya Ramadhan!

Pilihanraya Kecil (PRK) Permatang Pasir menjijikan saya. Saya jijik melihat bagaimana calon-calon parti-parti Melayu beragama Islam diperburukkan imejnya semata-mata untuk mengejar kemenangan. Lihat sahaja calon BN, sdr Rohaizat, bagaimana masalah firma guamannya, yang jika benar menjadi isu, sudah tentu sudah terhalang pencalonannya oleh Suruhanjaya Pilihanraya (SPR). Lihat pula calon PAS, ada juga isu yang boleh menidakkan imejnya yang kononnya luhur!

Disamping itu, saya semakin sakit hati melihat telatah, mahupun masalah peribadi pemimpin besar Melayu juga semakin comot terpampang di kalangan rakyat. Lihat sahaja Tan Sri Khalid Ibrahim, yang kononnya tokoh korporat, kini terdedah bagaimana beliau seorang penghutang besar! Selain itu, bertelingkah pula dengan pemiutangnya BANK ISLAM... katanya kini YAB MB Pakatan Selangor diarah mahkamah membayar hutangnya!

Tak cukup pemimpin UMNO segala kecomotan diheret ke depan rakyat berbilang kaum negara kita, fitnah tidak tak kiralah... persepsinya buruk benar, terutama sekali selagi ikon-ikon korupsi masih bebas ber-Harrier ke sana-sini! Kini, nampak gaya pemimpin Melayu Pakatan pun kelihatan begitu pincang sekali! Katalah yang kes liwatnya Anwar isu basi, tetapi dari segi korupsi, nampak gaya pemimpin Melayu ISLAM Pakatan pun 2 X 5 juga! Apa, tidak ada alternatif lainkah kita?

Perit lagi, usaha menjijikkan keperibadian orang ini menyembunyikan isu-isu penting bagi masyarakat Melayu. Contohnya di Permatang Pasir sahaja, kenapakah ADUN PAS tiada dalam Exco kerajaan negeri Pulau Pinang, terutama sekali memandangkan PAS-lah pembawa majoriti undi Melayu ke Pakatan. KeAdilan cuma membawa undi pembelot UMNO dan golongan muda Melayu liberal. Apakah Melayu berpaksi Islam tiada tempat dalam kerajaan megeri?

Isu ini menjadi lebih penting apabila kita melihat, Ketua Pegawai Ketua Menteri DAP Pulau Pinang merangkap Ahli Parlimen Jelutong, YB Jeff Ooi, sendiri menggambarkan sifat anti-NGO Islamnya, dengan melabelkan Jemaah Islah Malaysia, JIM, suatu NGO profesional Islam, sebagai golongan ekstremis! Adakah ini menunjukkan kerajaan Pulau Pinang anti-Islam, dan Ketua Menterinya rajin berarak Maulud Nabi semata-mata mengabui mata umat Islam di Pulau Pinang?

Oleh itu, apakah maknanya apabila Tok Guru Nik Aziz, Mursyidul Am PAS yang tak diundi tetapi kekal di tampuk kuasa PAS atas dasar hormat, menyelar masyarakat Islam yang tidak menyokong PAS? Tidakkah ini menggusarkan hati orang-orang bukan Islam? Kalau pemimpin tertinggi PAS tidak menerima orang Islam yang bukan separti dengannya, adakah ini bermakna orang bukan Islam lebih mudah diterima olehnya?... kalau bukan kerana politik?... Ikhlaskah kepimpinan begini?

Isu-isu di atas jauh lebih penting dari kejijikan yang boleh dihamburkan ke atas mana-mana calon pemimpin Melayu Islam di Malaysia. Kenapakah yang ini tidak diketengahkan? Kenapakah orang PAS tidak rajin mempersoalkan kenapa Exco kerajaan negeri Perak pimpinan BN bersedia memberi tempat kepada semua pemimpin parti komponen kerana mereka menyumbang undi, sementara PAS yang membawa kemenangan Pakatan terus tersisih di Pulau Pinang?

Fikirlah teman-teman seagamaku... Ramadhan sudah tiba...

4 comments:

kassim pantalon said...

Semoga ALLAH lindungi kita dari pemimpin yang tidak baik tak kira daripada mana-mana parti.Semoga Malaysia selamat sejahtera.

Fikir Tajam said...

Salam,

PAS khususnya Nik Aziz sebok menyalak pasal UMNO assabiyah/kebangsaan sedangkan pada masa yang sama beliau tetap kecek Kelate pekat (tak asabiyah ke tu?). Keceklah Arab molek-molek atau tutur saja bahasa Melayu piawai.

Fikir Tajam said...

Salam,

Orang Melayu selalu tertipu dengan permainan logik dangkal kaum lain (ikut istilah Perlembagaan Malaysia).

Jeff Ooi (DAP Penang) pernah dengan bangganya menyatakan dalam blognya yang kerajaan Pulau Pinang (sebelum Pilihanraya Umum yang lalu) adalah satu-satunya negeri di Malaysia yang tidak melaksanakan DEB.

Begitu juga Ong Ka Ting semasa menjawat Presiden MCA menyatakan bahawa lebih 80% PKS adalah milik kaum Tionghua. Justeru peruntukan kerajaan yang berbilion untuk bantuan IKS sudah pasti menjadi milik mereka!

Betapa dangkalnya Melayu. Selalu saja ditipu!

Tatkala orang Tionghua ini (DAP, MCA, Gerakan) menyalak pasal hak sama rata, pada masa yang sama segala bantuan kerajaan untuk industri kecil sederhana disapu mereka!

Siapa yang banyak dapat tongkat? Lihatlah saranan Presiden Dewan perniagaan Cina Malaysia semalam yang terang-terangan minta sedekah/mengemis kerajaan memberi peruntukan lebih kepada bantuan PKS.

DEB yang menyasarkan 30% pemilikan ekuiti bumiputera asyik dimomokkan! Apa kata kkita sasarkan pula kepada 70%? Pasti melenting apek-apek ini. Walhal tatkala 30% tak tercapai apa yang jelas dilihat tersergam di sana-sini ialah gedung-gedung dan deretan kedai milik Tionghua tak tahu diuntung ini!

Mana bandar yang tak tersergam bangunan dan premis perniagaan mereka? Kenapa baik sangat dngan keturunan Gee Hin dan Hai San ini?

DAP memerlukan masa bertahun-tahun untuk menguasai Pulau Pinang dan memusnahkan terus hak asasi Melayu. Lihat saja para peniaga bazar Ramadhan pun diusir! Ironinya DS Najib hanya memerlukan 1 minggu saja untuk meranapkan sebuah institusi yang menjana usahawan Melayu dan Bumiputera, MECD. Apa rasionalnya di sebalik keputusan bangang ini? Apakah harga yang perlu dibayar oleh orang Melayu pribumi tanah leluhur ini demi survival politik beliau dan slogan kosong (tak berjiwa) 1 Malaysia itu?

Blog Tankiasu (sila rujuk RoykyBru) asyik mempersoalkan 2 harga rumah, 2 undang-undang dan macam-macam 2 lagi. Ketahuilah Najib, puak ini yang ULTRA KIASU ini tidak akan pernah MERASA PUAS selagi tidak dapat menguasai sepenuhnya Malaysia ini sebagaimana yang dilakukan Singapura terhadap Melayu di sana.

Fikir Tajam said...

Sebelum PU yang lalu DS Najib telah berkunjung ke Malim, Melaka dan menaburkan sumbangan 50 juta kepada sekolah-sokolah cina demi untuk undi. Tapi lihatlah apa jadi? Begitu juga di Selambau dulu, TPM DS Muhyiddin menaburkan sumbangan jutaan ringgit untuk sekolah cina tapi hampeh kalah juga. PERCAYALAH yang spesies jenis ini tak pernah merasa SYUKUR dan tahu kenang budi.

Tatkala Jepun memerintah dulu berapa ramai anak-anak mereka diberi kepada keluarga Melayu demi survival. Pernahkah mereka insafi perkara ini? TIDAK! Sebab amalan agama yang mereka praktik tidak sejajar dengan suruhan Buddha sendiri. Mana petikan kata Buddha dan nyatakan halaman berapa kitabnya yang mengatakan boleh minum arak, berjudi dan makan babi?

Kita selalu tidak menyentuh hal ini demi menjaga harmoni. Justeru dengan bangganya Nik Aziz memekik yang bumi serambi Mekah itu begitu toleran hinggakan terdapat patung-patung gergasi Budhha yang sedang duduk, berbaring dan sebagainya. Sepatutnya kita tarbiyahkan mereka yang membina patung dari batu, simen dan pasir itu kemudian disembah dipuja pula adalah satu kebodohan yang nyata syiriknya. Tidakkah Baginda Nabi Ibrahim a.s. meruntuhkan berhala di zamannya. Ironinya Nik Aziz merasa bangga berhala Buddha terbesar di Asia Tenggara ada di serambi Mekah.

Begilah juga dengan Pak Lah yang sebok menyalak dengan Hadharinya hingga terbinalah berhala Hindu tertinggi di dunia di Batu Caves. Kenapa kita tidak sampaikan kepada mereka penganut Hindu yang menyembah berhala buatan sendiri itu ternyata BODOH dan tak masuk akal. Kenapa tak sembah tiang telefon, tiang elektrik, [pondok bas, atau sembah saja tong sampah yang ternyata juga adalah buatan manusia.

DS Najib asyik menyalak 1 Malaysia. Menyalaklah terus walau 1001 Malaysia sekalipun gagasan lompang ini akan gagal akhirnya. Renungkanlah kata-kata Prof. Dr. Teo Kok Seng (ATMA) mahupun Dr Ridhuan Tee yang menyarankan sepatutnya asas pembinaan negara Bangsa Malaysia itu terbina atas platform pendidikan kebangsaan yang satu.

Apalah punya penakut pemimpin Malaysia ini mahu mencorakkan bangsa sendiri pun tak berani sedangkan berada di tampuk kuasa. Jangan harap yang strategi pendidikan vernakular ini adalah cukup ideal selamanya. Bagaimana mengharapkan sesuatu perubahan jika masih menggunakan pendekatan yang sama? Adalah satu KEBODOHAN menagih sesuatu yang baru sedangakan method masih sama!

Impian DS Najib untuk melihat Malaysia sebagai highly paid country ternyata bagus. Ironinya elaun para Tutor Unitar K-Force tahun lepas 2008 masih belum berbayar. Tanyalah Infusion! What the shame! Cakap aje berdegar 1 Malaysia. Universiti pakai nama almarhum ayahanda sendiri tak dipeduli!

Tangential Malay Search Results